Τα φρένα ή αλλιώς το σύστημα πέδησης ενός αυτοκινήτου αποτελεί ένα βασικό μέρος του, ενώ η σωστή χρήση και συντήρησή τους απαιτείται από τον ιδιοκτήτη – οδηγό γιατί συνδέεται άμεσα με την ασφάλεια του αυτοκινήτου στο δρόμο.

Σωστή χρήση των φρένων:

  • Ξεκινώντας με τη χρήση, το πρώτο που πρέπει να τηρούμε πάντοτε είναι οι αποστάσεις ασφαλείας και να αποφεύγουμε να φρενάρουμε την τελευταία στιγμή, εκτός βέβαια από περιπτώσεις φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης.
  • Όταν οδηγούμε σε δρόμους με ολισθηρό οδόστρωμα μειώνουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου μας και μεγαλώνουμε τις αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα. Πολύ σημαντικό είναι να μη «χαϊδεύετε» ποτέ το φρένο αφήνοντας το πόδι συνέχεια πάνω στο πεντάλ. Ένα μόνιμο φρενάρισμα έχει ως αποτέλεσμα την υπερθέρμανση των φρένων και τη μεγαλύτερη διαδρομή του πεντάλ του φρένου. Ο σωστός τρόπος είναι το διακεκομμένο φρενάρισμα.
  • Στις κατηφόρες τα φρένα επιβαρύνονται και θερμαίνονται γρήγορα. Όταν κινούμαστε σε διαδρομή με έντονες και συνεχείς κατωφέρειες μειώνουμε ταχύτητα και επιλέγουμε μικρότερη σχέση στο κιβώτιο για να εκμεταλλευτούμε την πεδητική ικανότητα του κινητήρα αποφορτίζοντας τα φρένα.
  • Κατά την οδήγηση με υγρούς τους δίσκους των φρένων (έντονη βροχόπτωση, πέρασμα με νερό, μετά το πλύσιμο του αυτοκινήτου) τα φρένα πρέπει πρώτα να πατηθούν για να στεγνώσουν. Σε ορισμένα μοντέλα η διαδικασία αυτή γίνεται αυτόματα. Δεν αφήνουμε ποτέ το αυτοκίνητο να ρολάρει με σβηστό κινητήρα γιατί το σερβόφρενο δεν λειτουργεί, που σημαίνει ότι δεν πιάνουν τα φρένα.
  • Η ροή του αέρα προς τα φρένα στον μπροστινό προφυλακτήρα δεν πρέπει να εμποδίζεται από πρόσθετα σπόϊλερ που δεν ανήκουν στον εργοστασιακό εξοπλισμό γιατί μπορεί να οδηγήσουν σε υπερθέρμανση των φρένων.
  • Προσέχουμε όταν είναι ζεστά τα φρένα να μην περνάμε με φόρα από λιμνάζοντα νερά γιατί υπάρχει περίπτωση να στραβώσουν οι δίσκοι.
  • Τα καινούργια τακάκια ή οι δίσκοι πρέπει να στρώσουν τα πρώτα χιλιόμετρα, έτσι ώστε να έχουν την κατάλληλη απόδοση.

Σωστή συντήρηση των φρένων:

  • Τα υγρά των φρένων τα αλλάζουμε κάθε δύο χρόνια γιατί ενδέχεται να έχουν δημιουργηθεί φυσαλίδες ατμού επηρεάζοντας την απόδοσή τους. Καλό είναι να γίνεται τακτικός έλεγχος της στάθμης υγρού φρένων στο σχετικό δοχείο.
  • Τα τακάκια αλλάζονται συχνότερα όταν το αυτοκίνητο οδηγείται στην πόλη η κάνουμε σπορ οδήγηση. Καλό να είναι να αντικαθίστανται πριν ανάψει η σχετική λυχνία στον πίνακα οργάνων.

Τι είναι το ABS και πως λειτουργεί:

Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ΑΒS). Αυτό αντιλαμβάνεται τον τροχό που περιστρέφεται πολύ αργά σε σχέση με την ταχύτητα του αυτοκινήτου και μειώνει την πίεση των φρένων σε αυτόν. Η διαδικασία αυτή γίνεται αντιληπτή από την παλμική κίνηση του πεντάλ φρένου, η οποία συνοδεύεται από θόρυβο. Ο οδηγός με αυτό το τρόπο πληροφορείται ότι οι τροχοί τείνουν να μπλοκάρουν και το ABS κάνει τις ρυθμίσεις. Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά το ABS θα πρέπει να κρατάμε το πεντάλ του φρένου συνεχώς πατημένο με δύναμη και σε καμία περίπτωση δεν πατάμε και αφήνουμε. Το πλεονέκτημά του είναι ότι σε γλιστερό οδόστρωμα το αυτοκίνητο φρενάρει στην κοντύτερη δυνατή απόσταση έχοντας ταυτόχρονα ο οδηγός τον έλεγχο του τιμονιού. Επίσης, τα τελευταία χρόνια πολλά αυτοκίνητα εφοδιάζονται με το σύστημα ευστάθειας του οχήματος ESP (πλέον ανήκει στο βασικό εξοπλισμό), το οποίο περιλαμβάνει τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης (ASR, TCS).

Πηγή: autogreeknews.gr