Τί να προσέξετε στον κλιματισμό του αυτοκινήτου σας για δροσερές βόλτες εν’ όψει του καλοκαιριού!

Το καλοκαίρι πλησιάζει και η θερμοκρασία σιγά σιγά ανεβαίνει, με την χρήση του συστήματος κλιματισμού να είναι όλο και ποιο επιτακτική. Επειδή όμως η σωστή χρήση του κλιματιστικού δεν είναι μια απλή υπόθεση, θα θέλαμε να σας δώσουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές για την ορθή και απροβλημάτιστη χρήση του ενόψει του καλοκαιριού.

Τα είδη του κλιματισμού

Στις βασικές εκδόσεις κάποιων μοντέλων, αλλά και σε παλαιότερα αυτοκίνητα, ο κλιματισμός που υπήρχε ήταν απλός και οι ρυθμίσεις του γινόντουσαν με τα γνωστά χειριστήρια του καλοριφέρ. Στη συνέχεια εμφανίστηκε ο αυτόματος κλιματισμός, στον οποίο μπορούμε να ρυθμίσουμε μία επιθυμητή θερμοκρασία και το σύστημα να λειτουργήσει ανάλογα, ώστε να τη διατηρήσει σταθερή. Τα τελευταία χρόνια τα περισσότερα μοντέλα εφοδιάζονται με αυτόματο διζωνικό κλιματισμό (διαφορετική θερμοκρασία για οδηγό-συνοδηγό), ενώ κάποια πολυτελή διαθέτουν και τρίτη ζώνη κλιματισμού για τους πίσω επιβάτες.

Γρήγορη μείωση θερμοκρασίας

Το άνοιγμα των θυρών θα βοηθήσει στην αποβολή της θερμότητας από το εσωτερικό, ώστε να μειωθεί η θερμοκρασία γρηγορότερα από τον κλιματισμό. Το καλοκαίρι η θερμοκρασία στην καμπίνα σταθμευμένου αυτοκινήτου στον ήλιο μπορεί να φθάσει αρκετά υψηλά (πάνω από 60 βαθμούς Κελσίου). Έτσι, για να μειώσουμε σε μικρό χρονικό διάστημα τη θερμοκρασία, θα πρέπει να ανοίξουμε τις αντικριστές πόρτες, μπροστά ή πίσω. Στη συνέχεια να εισέλθουμε και αφού ενεργοποιήσουμε τον κινητήρα και στη συνέχεια τον κλιματισμό στη χαμηλότερη θερμοκρασία και στην υψηλότερη ταχύτητα, να πατήσουμε το μπουτόν για την ανακύκλωση του αέρα. Επίσης, καλό είναι για 1-2 λεπτά να έχουμε ανοιχτά τα παράθυρα, καθώς κινούμαστε με το αυτοκίνητο.

Άσχημη μυρωδιά

Οι μυρωδιές από το σύστημα κλιματισμού μπορεί να οφείλονται και στην δημιουργία βακτηριδίων. Με την πάροδο του χρόνου – ή ακόμα και αν χρησιμοποιείτε σπάνια τον κλιματισμό – ευνοείται η ανάπτυξη βακτηρίων, μικρο – οργανισμών, μούχλας και μύκητες. Τα φαινόμενα αυτά αναπτύσσονται τόσο στους αγωγούς του κλιματισμού όσο και στα φίλτρα και προκαλούν δυσάρεστες οσμές. Ταυτόχρονα, ως στοιχεία μόλυνσης, μπορούν να προκαλέσουν πονοκεφάλους ή ακόμα και προβλήματα στο αναπνευστικό σύστημα του ανθρώπου. Εάν το πρόβλημα αυτό έχει ήδη εμφανιστεί, συνιστάται η χρήση απολυμαντικού (από εξειδικευμένο προσωπικό) και η αντικατάσταση των φίλτρων.

Ταυτόχρονα μπορούμε να προλάβουμε τέτοια φαινόμενα εάν:

Α. Χρησιμοποιούμε τον κλιματισμό και τον χειμώνα (μια φορά τον μήνα οπωσδήποτε). Μπορούμε κάλλιστα να ανεβάσουμε την θερμοκρασία και με τον τρόπο αυτό να πετύχουμε ταχύτερη…
θέρμανση ή και ξεθάμπωμα των τζαμιών. Με την λειτουργία αυτή θα κυκλοφορήσει στο κύκλωμα το ψυκτικό , που αλλιώς παραμένει στάσιμο για πάρα πολύ καιρό και δημιουργεί περιβάλλον ανάπτυξης των βακτηρίων κτλ.

Β. Όταν λειτουργεί ο κλιματισμός έχουμε ανοικτή την ανακύκλωση (να μπαίνει δηλαδή φρέσκος αέρας απ’ έξω). Με τον τρόπο αυτό ανανεώνεται ο αέρας, μειώνεται η υγρασία (τον χειμώνα με κλειστή ανακύκλωση θαμπώνουν τα τζάμια) και συνεπώς στεγνώνουν το φίλτρο και οι αγωγοί.

Γ. Λίγο πριν φθάσουμε στον προορισμό μας κλείνουμε τον κλιματισμό και αφήνουμε να δουλεύει μόνο ο ανεμιστήρας. Με αυτήν την κίνηση βοηθάμε ακόμα πιο πολύ στο στέγνωμα φίλτρων και αγωγών.

Σημαντικό:

Καλό είναι να μην καπνίζουμε καθόλου. Αν όμως αν συμβαίνει κάτι τέτοιο μέσα στο αυτοκίνητο, φροντίστε να κλείσετε το κλιματιστικό, ανοίξτε την ανακύκλωση και βεβαίως τα παράθυρα! Ακόμα καλύτερα; Σταματήστε σε ένα σημείο της διαδρομής και μην καπνίζετε ποτέ μέσα στο αυτοκίνητο!

Φίλτρο καμπίνας

Το φίλτρο παίζει μεγάλο ρόλο στην καθαρή ατμόσφαιρα της καμπίνας. Γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να το αντικαθιστούμε όποτε ορίζει ο κατασκευαστής (ή και νωρίτερα), ιδιαίτερα μετά την περίοδο της άνοιξης. Τα συστήματα κλιματισμού αυτοκινήτου εφοδιάζονται με ειδικά φίλτρα, τα οποία βρίσκονται στο τμήμα της εισαγωγής του αέρα και ως βασικό στόχο έχουν να απαγορεύουν την εισχώρηση γύρης, σκόνης και άλλων ουσιών μέσα στην καμπίνα του οχήματος. Επίσης, στο εμπόριο κάποιες εταιρείες προσφέρουν φίλτρα καμπίνας ενεργού άνθρακα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να προστατεύουν από τις πλέον καταστροφικές ουσίες, όπως επικίνδυνα αέρια (κάδμιο, βανάδιο, μόλυβδο, βενζίνη), καθώς και άσχημες οσμές καυσαερίων. Το κόστος των φίλτρων αυτής της κατηγορίας είναι ελαφρώς αυξημένο σε σχέση με τα απλά, αλλά η λειτουργία τους είναι αρκετά αποτελεσματική, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τα συνηθισμένα φίλτρα καμπίνας δεν έχουν την απαραίτητη απόδοση στην κατακράτηση των ουσιών. Η αντικατάστασή τους θα πρέπει να γίνεται ανάλογα με το τι ορίζει ο κατασκευαστής, εκτός και αν παρατηρηθούν κάποιες δυσάρεστες οσμές, οπότε μπορεί να γίνει και νωρίτερα. Σε περίπτωση που το φίλτρο δεν αντικατασταθεί την περίοδο που πρέπει, μπορεί να δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα το θάμπωμα του παρμπρίζ και των υπόλοιπων κρυστάλλων, δυσφορία και κούραση των επιβατών, λόγω μη φρέσκου αέρα, άσχημη μυρωδιά αλλά και δυσλειτουργία του κλιματιστικού.
Η δυσλειτουργία αυτή οφείλεται στο ότι ο αέρας δυσκολεύεται να περάσει μέσα από το μπλοκαρισμένο από τους ρύπους φίλτρο, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται το σύστημα με τη λειτουργία του, προκαλώντας του κάποια βλάβη, ενώ επίσης θα αυξηθεί παράλληλα και η κατανάλωση του κινητήρα.

Μειωμένη απόδοση

Ο κλιματισμός (ιδιαίτερα σε παλαιότερα αυτοκίνητα) χρειάζεται συντήρηση, όπως και όλα τα υπόλοιπα συστήματα του αυτοκινήτου. Η συντήρηση, εκτός της αλλαγής φίλτρου καμπίνας και του καθαρισμού στο εσωτερικό των αεραγωγών, αφορά και στο ψυκτικό μέσον (φρέον), το οποίο είναι υπεύθυνο για την ψύξη του αέρα.

Αν νιώθετε ότι το κλιματιστικό του αυτοκινήτου σας (απλό ή αυτόματο δεν έχει σημασία) δεν αποδίδει όσο παλαιότερα, μπορεί απλά να χρειάζεται συντήρηση. Το πιθανότερο μάλιστα είναι να χρειάζεται συμπλήρωση με αέριο, καθώς κατά μέσο όρο υπάρχει μια απώλεια σε όλα τα οχήματα της τάξης του 15% σε ετήσια βάση. Αν μάλιστα το κλιματιστικό δεν έχει χρησιμοποιηθεί για μεγάλο διάστημα (π.χ την περίοδο του χειμώνα), τότε «στεγνώνουν» τα λάστιχα που στεγανοποιούν το κύκλωμα, με αποτέλεσμα οι απώλειες σε αέρια να είναι ακόμα μεγαλύτερες.

Χρήση κατά την χειμερινή περίοδο

Χρησιμοποιώντας το κλιματιστικό όλο τον χρόνο, το συντηρείτε καλύτερα.
Εάν χρησιμοποιείτε το κλιματιστικό και τον χειμώνα, το κύκλωμα δέχεται την σωστή λίπανση και παραμένει στεγανό. Το ψυκτικό φροντίζει για αυτό με την κυκλοφορία μέσα στο σύστημα.

Παράξενοι θόρυβοι από το κλιματιστικό

Εάν το κλιματιστικό αρχίσει να παράγει παράξενους θορύβους ή θορύβους που δεν είχατε ακούσει στο παρελθόν, θα ήταν χρήσιμο να επισκεφτείτε κάποιον ειδικό. Μερικοί θόρυβοι μπορεί να είναι τα πρώτα συμπτώματα από δυσλειτουργία του συμπιεστή (κομπρέσορας), που αποτελεί ουσιαστικά την αντλία του συστήματος.

Τρέχει νερό από το αυτοκίνητο με την χρήση του κλιματιστικού;

Εάν δείτε νερό κάτω από το αυτοκίνητο και ειδικά κάτω από τον χώρο τον επιβατών, μην ανησυχείτε! Είναι ένα φαινόμενο που οφείλεται στην συμπύκνωση του αέρα που μέσω της ειδικής εβαπορέτας αποβάλλεται στο περιβάλλον

Συντηρείτε το κλιματιστικό σας ακόμα και αν δεν δείτε προβλήματα

Όπως όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου σας έτσι και το κλιματιστικό χρειάζεται την σωστή και τακτική του συντήρηση. Ο κομπρέσορας χρειάζεται λίπανση και τα φίλτρα πρέπει να είναι πάντα καθαρά. Αν τα φίλτρα μπλοκάρουν το πιθανότερο είναι να βρεθείτε χωρίς κλιματισμό όταν τον χρειάζεστε περισσότερο!
Συνήθως το ψυκτικό ενός κλιματιστικού αυτοκινήτου χρειάζεται ολικό «γέμισμα», 4-5 χρόνια μετά από την πρώτη κυκλοφορία και μετά κάθε 2-3 χρόνια.

Η ετήσια συντήρηση του κλιματιστικού θα εντοπίσει τυχόν δυσλειτουργίες του κομπρέσορα και άλλων σημαντικών υπο-συστημάτων.

Πηγή: ecokinisi.gr